Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Konklusion fra pædagogisk tilsyn

Tilsynskonklusion for pædagogisk tilsyn i Rødovre kommune 2021

Pædagogisk tilsyn i Dagplejen

Dato for tilsynet

8/6-2020 kl. 9.15-10.45
2/12-2020 kl. 14-15.40
3/12-2020 kl. 9-10.45
25/1-2021 kl.10-11.30
27/1- 2021 kl. 10-11 (uanmeldt tilsyn)

Pædagogisk tilsynsførende

Ida Lund-Andersen

Tilsynet er aftalt med

Anette Philipsen, leder af Dagplejen

Evt. kontekstafklaring

Herunder noteres tidsrum, hvori tilsynet gennemføres, om tilsynet har et særligt tema, og hvorvidt tilsynet er anmeldt eller uanmeldt.

Pga. Covid-19 har det kun været muligt at føre tilsyn i dagplejernes hjem og ikke i legestuerne. Der er lavet fem tilsyn i fire forskellige dagplejehjem, samt et tilsyn i en legestue, hvor en dagplejer og tre børn opholdt sig. Fire af tilsynene var anmeldt, mens et tilsyn var uanmeldt.

Konklusion på pædagogisk praksis

Tilsynsførende oplever generelt at dagplejerne følger børnenes spor og er opmærksomme på og interesserede i børnene. Der tages hensyn til det enkelte barns behov. Børnene bliver støttet og får en følelse af at kunne selv igennem deres lege og de aktiviteter børnene får præsenteret af dagplejerne.

I Dagplejen oplever tilsynsførende en fin kommunikation børn og børn imellem samt børn og voksen imellem. Der kommunikeres og sættes ord på det der foregår i både leg, aktiviteter og de daglige rutiner.

Tilsynsførende oplever generelt at dagplejerne skabe gode situationer omkring rutinerne, som både skaber læring og udvikling for børnene. De giver børnene et godt selvværd, idet de inddrages og har en rolle i hverdagens rutiner. Det børnene gør bliver værdsat og får dermed en værdi.

Dog skal der stadig arbejdes videre i forhold til at fastholde, at rutinerne i sig selv skaber læring og udvikling for børnene. 

Generelt oplever tilsynsførende at dagplejerne leger med børnene, samt støtter og guider børnene i deres lege.

Tilsynsførende oplever også at der hos dagplejerne er tænkt på det fysiske læringsmiljø. Flere steder er der, en særlig krog i garderoben som er indrettet til børnenes tøj og ting. Nogle steder er der et lille rum indrettet med legetøj, legekøkken eller andet og hvor børnene også sover middagslur. Andre steder er der gjort plads med legetøj og børnevenlige plakater til børnene i dagligstuen. Også udendørs er der gjort plads til børnene.

Generel indsats

•    Fortsætte arbejdet med at følge børnenes spor og tage hensyn til det enkelte barns behov i dagligdagens aktiviteter og leg.
•    Fortsætte arbejdet med og videreudvikle sproget, kommunikationen og italesættelse i forbindelse med fx lege, aktiviteter og daglige rutiner.

Fokuseret indsats

•    At arbejde videre med at have fokus på rutinerne i hverdagen i den daglige pædagogiske praksis
•    At arbejde med implementering af refleksions- og evalueringskultur, herunder metodevalg, valg af evalueringsredskaber og måder hvorpå refleksion og evaluering kan praktiseres i dagligdagen også andre steder end i legestuerne.

Særlig indsats

•    Intet at bemærke. 
Om pædagogisk tilsyn i Rødovre Kommune:

Hvert andet år gennemføres der planlagt pædagogisk tilsyn i alle Rødovre kommunes dagtilbud, offentlige, selvejende og private. Tilsynet skal både kontrollere, at dagtilbudsloven bliver overholdt og sikre, at den pædagogiske kvalitet i børnehuset udvikles med det formål at sikre børnene et godt børneliv med trivsel udvikling, læring og dannelse som hovedformål. For dagplejen gælder, at der føres tilsyn af de pædagogiske konsulenter i legestuerne (11 grupper), hvert andet år, og at der hvert år foretages to-tre stikprøver i dagplejernes hjem.

Uanmeldte tilsyn sker som stikprøver, ved bekymrende henvendelser og som opfølgning på tidligere tilsyn. Uanmeldte tilsyn gennemføres som udgangspunkt med afsæt i skabelonen.

Tilsynet gennemføres i form af observation samt forudgående interviews med udvalgte medarbejdere.

Der udarbejdes en intern rapport på baggrund af den gennemførte observation, som danner udgangspunkt for en efterfølgende drøftelse med dagtilbuddets ledelse.

Rapporten afsluttes med en kort konklusion, der offentliggøres på dagtilbuddets hjemmeside. 
Konklusionen er et sammendrag af opmærksomhedspunkterne fra tilsynet. 

I konklusionen benyttes tre niveauer til vurderingen af dagtilbuddets pædagogiske praksis

•    Generel indsats; Kontinuerligt arbejde med udvikling af kvalitet. 
•    Fokuseret indsats; Enkelte forhold fordrer en fokuseret indsats. 
•    Særlig indsats; Flere forhold fordrer en fokuseret indsats, der også følges op med nyt tilsyn, inden for seks måneder.

Det pædagogiske tilsyn har fokus på følgende fire temaer

•    Pædagogik, børnesyn og sammenhæng til husets pædagogiske læreplan 
                        Vi ser efter:
Hvordan den oplevede pædagogik ved tilsynet har sammenhæng til den pædagogiske læreplan. Derudover vurderes pædagogikken efter kvalitetsparametre i forhold til struktur, proces og resultat. Der ses endvidere efter, hvordan barnets væsen har værdi i sig selv. Hvordan børnene støttes og værdsættes. Hvordan børnenes initiativer understøttes og hvilken ramme, der er opsat for, at børnene støttes i deres dannelse gennem italesættelse, handlinger og den pædagogiske rammesætning.

•    Trivsel, samspil og kommunikation
                        Vi ser efter:
Hvordan børnene ser ud til at trives i samspillet med de andre børn og de voksne. Derudover ser vi på kommunikationen imellem børn og børn, imellem børn og voksne, samt voksne imellem, herunder også der forældrerettet kommunikationen.

•    Læringsmiljøer
                        Vi ser efter: 
Hvordan det pædagogiske læringsmiljø er tilrettelagt. Hvordan det inddrager hensynet til børnenes perspektiv, deltagelsesmuligheder, børnefællesskaber og børnenes forskellige forudsætninger. Ligeledes skelnes mellem de relationelle læringsmiljøer og den fysiske rammesætning af samme. Læringsmiljøerne betragtes ud fra tre forskellige perspektiver: det fysiske, det æstetiske og det psykiske.

•    Evalueringskultur og dokumentation
                        Vi ser efter: 
Hvordan den pædagogiske dokumentation understøtter børneperspektiv og bidrager til det styrkede forældresamarbejde. Ligeledes fokuseres der på hvilken form for kontinuerlig evaluering, der benyttes for at forbedre hverdagspraksis.